Friday, May 11, 2012

10 Makanan Pencegah Kanser Payudara

Menjalani gaya hidup sihat adalah kunci utama dalam mencegah datangnya penyakit. Beberapa kajian menunjukkan, penerapan cara hidup yang sihat, aktif dan seimbang mampu menjauhkan seseorang daripada ancaman penyakit mengerikan seperti kanser.

Bagi kaum Hawa, salah satu jenis kanser yang menjadi momok adalah kanser payudara. Kanser ini adalah perenggut nyawa yang paling kejam selepas kanser leher rahim. Di Indonesia, prevalensi kanser payudara mencapai 26 per 100,000 penduduk. Ertinya dari 100.000 penduduk, terdapat 26 perempuan terkena kanser payudara.

Untuk mencegah dan mengelakkan risiko kanser payudara, disyorkan untuk menjalani pola diet yang sihat dengan cara mengasup jenis-jenis makanan yang berkhasiat. Menurut kajian para ahli, ada sejumlah makanan semulajadi yang boleh membantu mencegah penyakit mematikan ini. Apa sahaja makanan tersebut?

1. Cendawan

Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Nutrition and Cancer pada tahun 2010 menyatakan, kebiasaan mengambil kulat lebih tinggi dikaitkan dengan rendahnya risiko kanser payudara di kalangan wanita yang pra-menopause. Cremini, tiram dan cendawan shiitake, mengandungi antioksidan seperti L-ergothioneine, yang dapat memberikan perlindungan terhadap kanser.

2. Brokoli kecambah (broccoli sprouts)

Brokoli kecambang mempunyai kandungan tinggi sulforaphane yang merupakan bentuk antioksidan. Para saintis dari University of Michigan mendapati bahawa bahan ini boleh menyasarkan dan memusnahkan sel-sel tumor.

3. Buah delima

Biji renyah dari buah delima (juga dikenali sebagai arils) mengandungi sebatian yang disebut asamellagic - suatu antioksidan kuat yang boleh menghalang enzim yang berperanan dalam perkembangan kanser payudara, menurut para saintis asal US dari City of Hope Beckman Research Institute.

Sebagai sumber-sumber yang kaya antioksidan, buah delima juga telah dikaitkan mampu mempromosikan kesihatan jantung. Anda boleh mendapatkan antioksidan dari jus delima murni dengan minum satu cawan (250 ml) setiap hari.

4. Lentil

Sebuah kajian yang diterbitkan dalam The American Journal of Clinical Nutrition pada tahun 2009 menganalisis pola diet lebih dari 3.500 perempuan Asia-Amerika dan mendapati bahawa pengambilan tinggi kacang polong, yang meliputi lentil dan kacang-kacangan lain, dikaitkan dengan risiko kanser payudara lebih rendah.

5. Kenari

Data awal menunjukkan bahawa ngemil sekitar 60 gram kenari setiap hari boleh menghentikan perkembangan tumor kanser payudara. Penyelidik dari West Virginia Marshall University School of Medicine menduga kandungan omega-3, antioksidan dan pitosterol pada kenari sebagai pelakon yang menghalang pertumbuhan sel kanser.

6. Bluberi

Kajian menunjukkan bahawa pterostilbene, suatu phytonutrisi dalam blueberry, boleh menghentikan pertumbuhan tumor kanser payudara dengan menyebabkan sel kanser menghancurkan diri sendiri (suatu proses yang disebut apoptosis).

7. Bayam

Wanita premenopause yang mendapat pengambilan makanan tinggi folat (sumber terbaik adalah bayam) mempunyai risiko 40 peratus lebih rendah mengidap kanser payudara, menurut sebuah kajian American Journal of Epidemiology pada tahun 2011.

8. Telur

Kolin, nutrisi penting yang berlimpah dalam telur, boleh mengurangkan risiko perempuan menghidap kanser payudara sebesr 24 peratus, menurut sebuah kajian AS yang melibatkan lebih daripada 3,000 responden. Nutrisi penting ini ditemui di kuning telur. US Institute of Medicine mengesyorkan, perempuan harus memenuhi sekitar 425 miligram kolin satu hari. Beberapa sumber-sumber lain dari kolin antaranya ikan, unggas, daging lembu, brokoli dan gandum.

9. Ikan salmon

Salmon merupakan salah satu daripada beberapa bahan makanan yang mengandungi vitamin D dalam jumlah yang signifikan. Para penyelidik di Toronto Mount Sinai Hospital mengatakan bahawa peningkatan vitamin D yang berasal dari sinar matahari dikaitkan dengan penurunan risiko kanser payudara sebanyak 24 peratus.

Vitamin D dapat mencegah sel-sel menjadi kanser. Pengambilan ikan salmon segar atau kalengan di mana kaya kandungan asam docosahexaenoic (DHA), omega-3 boleh membunuh sel kanser payudara dan membantu menghentikan penyebaran penyakit ke bahagian lain tubuh.

10. Roti gandum hitam

Setelah meninjau kajian yang diterbitkan, para saintis Finland menetapkan bahawa pengambilan roti gandum boleh membantu mengurangkan risiko kanser payudara. Suatu sinergi antara serat, lignan, vitamin, mineral dan asid fitat phytonutrisi membuat roti gandum baik untuk mereka yang sedang berjuang dengan kanser payudara.

1 comment:

  1. Saya nak berkongsi dengan semua, saya dah berjumpa dengan ramai orang yang menghidap kanser dan bagaimana mereka boleh sembuh. Hubungi saya 010-893 8359 atau klik nama saya ni.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...