Sunday, June 3, 2012

Menentukan jantina bayi


Ramai orang yang ingin memilih jantina anak mereka di atas sebab-sebab tertentu. Tetapi menentukan jantina bayi sukar dilakukan dengan tepat meskipun terdapat banyak petua tentang cara mendapatkan anak lelaki atau perempuan. Malah dalam pemilihan jantina secara klinikal, ia ditentukan dengan memastikan beberapa zigot terhasil dan hanya zigot yang memiliki jantina yang dikehendaki diambil, yang lain akan dihapuskan. Bagaimanapun dengan mengetahui beberapa ciri sperma, sesuatu pasangan boleh membantu meningkatkan peluang bagi memiliki jantina yang diingini.



Penyelidikan menunjukkan bahawa sperma bagi jantina lelaki lebih mudah mati, berbanding sperma bagi jantina perempuan. Dengan itu sesetengah usaha tradisional termasuk memberi tekanan kepada sperma bagi memastikan jantina bayi, contohnya membasuh faraj dengan larutan berasid amat lemah (contohnya. cuka, lemon) bagi meningkatkan peluang bagi bayi perempuan. Ini berasaskan teori bahawa peningkatan keasidan membunuh atau melemahkan spema lelaki yang lebih lemah - begitulah menurut teorinya (tidak terlalu pekat atau anda membunuh kesemua sperma). Mencuci dengan larutan alkali yang dirumus khas atau dengan baking soda pula akan mengimbangi keasidan lendir faraj dan memberikan lebih peluang bagi sperma jantan untuk berenang lebih pantas bagi meningkat peluang bayi lelaki.



Apabila cuba mendapatkan bayi lelaki, ia dicadangkan bahawa wanita mencapai puncak kenikmatan adalah perkara yang baik kerana tubuh menghasilkan cecair selepas nikmat yang menjadikan persekitaran faraj lebih berakali, yang membantu sperma "jantan". Kemutan yang berlaku semasa puncak kenikmatan membantu sperma memasuki pangkal rahim dan kedalam rahim, membantu sperma "jantan" lebih peluang berada bersama telor bagi proses persenyamaan.


Adalah juga dicadangkan bahawa sekiranya anda inginkan bayi lelaki, sperma perlu dimasukkan sedalam mungkin, (mungkin dengan kedudukan dari belakang), bagi memberi kelebihan kepada sperma jantan yang lebih aggresif dan pantas bergerak bagi mensenyawakan telor dahulu.


Sperma yang tersimpan dalam kerandut zakar juga terjejas dengan haba. Oleh itu lelaki yang memakai seluar yang ketat, mandi spa (panas) meningkatkan kemungkinan mendapatkan bayi wanita. Memakai seluar longgar, seluar dalam boxer yang longgar membantu sperma perempuan. [5]


Menggunakan kaedah Dr. Shettle, melakukan hubungan kelamin hampir atau ketika subur bagi memberi lebih peluang pada benih lelaki yang lebih bertenaga, tetapi pendek usia.[6] Bagi bayi perempuan dengan kerap melakukan hubungan tetapi berhenti dua hari sebelum subur agar benih perempuan yang bergerak lebih perlahan tetapi lebih tahan lebih peluang berjaya.

Berikut adalah perbendaharaan kata apabila membaca mengenai kehamilan.
  • BFN= Ujian kehamilan rumah negetif - (negative home pregnancy test - Big Fat Negative)
  • AF= Tempoh haid (aunt flow - menstrual period)
  • IVF= persenyawaan invitro (invitro fertilisation - dimana telor diambil dari wanita dan disenyawakan dalam piring, dan dimasukkan kembali kedalam uterus wanita)
  • HPT= Ujian kehamilan rumah (home pregnancy test)
  • BD= Tarian Bayi (baby dance - hubungan intim)
  • DH= Abang tersayang (dear hubby)
  • BFP= positif HPT (Big Fat Positive)
  • TTC= cuba hamil (trying to conceive)
  • Opk= ujian ovulasi (ovulation test - bagi menjangka ovulasi, atau ujian bila ovulasi berlaku).

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...