Friday, December 19, 2014

Ujian Darah Kali Kedua

Temujanji Dengan Doktor

Memandangkan saya tidak menunjukkan tanda tnda saya mempunyai virus pembawa hepatitis B.
Maka suami mersakan perlunya saya menjalani Ujian Darah buat kali kedua di Hospital.
Saya akur dengan permintaan suami.

Saya pergi sendirian tanpa ditemani suami kerana beliau bekerja.
Sampai saja di bilik, Doktor bertanya kenapa saya ingin menjalani Ujian Darah. Darimana saya dapat tahu yang saya adalah pembawa Hepatitis B.

Kemudian saya juga menyuarakan rasa terkilan saya kerana secara logiknya saya adalah pembawa Virus Hepatitis B. dengan erti kata lain virus ini telah berada di dalam tubuh saya sejak saya dilahirkan. Tai, Kenapa sewaktu ujian darah semasa saya mengandung tidak dapat detect?

Saya telah mengandung sebanyak 4 kali dan dua kali gugur. adakah keempat empat kandungan itu tidak di buat Ujian Hepatitis B? Bagaimana dengan nasib anak anak saya. Apalah dosa mereka sehingga begitu berat ujian yang bakal mereka tanggung. iarlah saya seorang sahaja yang menghadapi ujian Allah ini.

Doktor tidak dapat menjawab soalan saya kerana  bahagian ibu mengandung dan bahagian ujian darah adalah berbeza. Sekali lagi jiwa saya diruntun rasa bersalah.


Ujian Fizikal

Doktor meminta untuk saya baring untuk tujuan pemeriksaan. Doktor periksa kelopak mata, ditekan tekan dada saya, di tepuk tepuk bahagian dada, di tekan tekan perut saya dan akhir sekali memiccit micit buku lali saya.

Kemudian doctor memberitahu bahawa tiada tanda tanda hepatitis B melalui pemeriksaan luarannya. Tapi keputusan darahlah yang dapat menentukan segala galanya.

Hati saya ingin melonjak gembira kerana doctor pun memberi jawapan yang tiada symptom. Adakah sangkaan saya terhadap ujian darah petama itu salah adalah tepat?

Kemudian saya ke bahagian untuk di ambil darah, Saya lihat doctor menulis di atas kad kuning tersebut, Hep.B, Hep C & HIV, No detect on 2 pregnancy.
Sewaktu daarah di ambil saya pastikan tag nama saya adalah betul. Saya begitu berhati hati kali ini


Hasil Ujian Darah Kali Kedua

Mengikut kata doctor keputusan akan keluar dalam 1-2 minggu. saya tetap bersabar menunggu keputusan tersebut.

Bersambung...

link berkaitan
Apa itu Hepatitis B
Keluhan hati pesakit Hepatitis B
Fizikal Saya Sebagai Pesakit Hepatitis B



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...