Sunday, April 22, 2012

Apa Perlu dilakukan bila Bayi anda demam

semasamenjali proses tumbesaran bayi kerap kali menglami demam
selalunya bayi demam kerana nak puisng badan, nak tumbuh gigi, nak berjalan dan bagainyalah.

Ada juga bayi yang nak boleh itu ini tidak demam tetapi akan cirit birit. Bak kata orang nak ringan badan la tu, sebab nak boleh berjalan.


Saya tidak mahulah berbicara secara saintifik tentang demam ini. Mungkin puan puan dapat maklumat yang lebih terperinci melalui sumber lain.

Saya cuma nak berkongsi cara saya lakukan untuk meredakan demam bayi saya.

ok, setelah saya dapati bayi saya demam, saya akan pastikan anak saya menysu sekerap yang mungkin. Bukan susu botol ya, tapi susu bdana saya. Bukan susu badan yang dibotolkan. maksud saya directly feeding.

Puan puan mesti pernah mengalami situasi ini, bila bayi demam, bayi anda akan menetek dalam jangka waktu yang lama. kadang kadang dia tidak pun menghisap tapi mulutnya mahu di penuhi puting anda, betul tak?

Inilah penawar yang Allah sediakan secara semulajadi kepada ibu untuk anak. Semasa anak sedang menyusu, dia seolah olah bekerja/ menggunakan tenaganya untuk menarik susu keluar.
Semasa bayi anda menggunakan tenaganya ini, secara tidak langsung  demam bayi akan kebah/ pulih

pernah tak puan puan notice bila saja bayi puan puan menyusu, kepalanya akan berpeluh.
menuyusulah anak puan puan sekerap yang boleh sehingga kepalanya berpeluh

memang tidak selesa rasanya bila anak puan menyusu agak lama dalam satu satu masa
jgn mengeluh ya puan puan, pengorbanan ibu penting untuk kesihatan anak.


note: saya menggunakan kaedah ini sejak dulu lagi. jika demam anak saya tidak beransur pulih dalam 3-4 hari, barulah saya berjumpa doktor.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...