Friday, April 13, 2012

Punggung Bayi Melecet

Sebagai seorang ibu, sudah pasti anda tidak pernah lari dari masalah punggung anak melecet.
kadang kadang tersalah memilih lampin pakai buang pun boleh menyebabkan punggung bayi alergik dan melecet.


kesian kan, bila melihat punggung bayi anda kemerah merahan.

Baiklah, kata guru saya, jika ilmu yg ada tidak di kongsi atau di praktik, tiada gunanya.
mari saya kongsikan bersama anda petua yang ibu tiri saya ajarkan.
biasanya, ibu ibu akan meletakkan tepung ubi. Tapi masih lagi melecet kan...

petua yang saya amalkn begitu mudah.
puan puan ambil saja minyak dan sapukan pada bahagian yang melecet itu.
I'allah 2-3 hari je kesan merah tu akan hilang dan bayi anda akan ceria semula.

kebiasaanya saya akan gunakan minyak Tanak ( minyak dari santan kelapa)
tapi jika tiada puan puan bolehlah menggunakan minyak masak.

selamat mencuba ya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...