Tuesday, April 3, 2012

Puting Susu Luka

Di sini saya ingin berkongsi pengalaman yang saya alami sewaktu minggu pertama menysukan bayi . Setelah bayi saya dilahirkan, Jururawat segera menyerahkan bayi untuk disusukan
Adalah menjadi janggal bila pertama kami menuyusukan anak.

Mungkin cara saya menyusukan itu menyebabkan puting susu saya menjadi luka
kerana anak saya menghisap di bahagian puting sahaja. Jangan panik yang puan puan, ini adalah perkara normal yang di alami oleh semua ibu ibu.

Malah ada ibu ibu yang menjadi fobia dengan perkara ini dan akhirnya membuat keputusan untuk tidak menyusukan anak mereka. Jangan begitu ya puan puan, ini cuma sementara sahaja. Cubalah untuk melawan sakit di bahagian puting itu dan cuba menyusukan anak sekerap yang mungkin.

Bagi ibu ibu yang bahagian putingnya luka, jangan sesekali meletakkan ubat atau losyen untuk menyembuhkan luka tersebut. Cuba kaedah ini, insya Allah luka tersebut akan sembuh.

1) semasa anak anda tidak menyusu, cuba picitkan puting payudara anda sehingga keluar sedikit susu, dan susu tersebut di sapu di bahagian luka tersebut

2) lakukan sekerap yang mungkin, saya pasti dalam masa seminggu atau 2 minggu luka tersebut akan sembuh

3) semasa menyusu, pastikan bahagian tampok hitam di payu dara anda itu berada di dalam mulut anda dan bukannya menghisap puting . Cara ini akan dapat mengelakkan puting payudara anda dari luka.

Anda Juga Berminat:- Khasiat Susu Ibu , Bengkak Susu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...