Thursday, April 5, 2012

Pembedahan Payu Dara kurangkan Susu?

Saya amat bersimpati kepada ibu ibu di luar sana yang pernah menjalani pembedahan untuk membuang lump di Payu dara.
Sesiapa yang pernah sudah pasti sedia maklum yang kuantiti susu tidak sebanyak yang di harapkan. Mungkin puan puan akan risau sama ada cukupkah susu untuk anakku...
betul tak?

Di sini saya ingin berkongsi pengalaman. Saya pernah menjalani pembedahan untuk membuang ketulan/lump di payudara sebelah kiri. Agak besar juga lump tersebut.
Apabila saya melahirkan anak kedua, saya amat risau .

Kekadang tu payudara saya sakit kerana dipenuhi susu, tetapi bila saya pump keluar la setik dua mcm tu aja. lainlah kalau anak saya yang hisap. Memang menjadi masalah saya bila berada di tempat kerja kerana menanggung sakit. sebab pump susu tapi susu tak nak keluar. Tak kan saya nak balik utk anak hisap kan...

Jadi, saya tahan aja, bila sampai di rumah, saya akan pastikan bahawa anak saya menghisap sekerap mingkin di sebelah yang pernah saya buat pembedahan itu.

Sepanjang tempoh 3-4 bulan saya hanya pump susu di bahagian kanan sahaja.
Kuasa Allah yang tiada tolok bandingnya. Walaupun hanya sebelah payudara, saya mampu pump 20 oz sehari.

Alhamdulillah, sesungguhnya Allah memang menyediakan makanan untuk hambanya.
Mungkin kerana kekerapan anak saya menghisap di sebelah yang pernah dibedah itu, sekarang ni saya mampu untuk pump dan susu keluar seperti biasa.

Bagi puan puan di luar sana, jgn takut untuk menyusukan anak jika payudara pernah menjalani pembedahan. Berusahalah.. kerana jika kit aberusaha ke arah itu, kita pasti perolehi hasil yang lumayan.

topik berkaitan,puting susu luka khasiat susu ibu Bengkak susu,
Menyusu Kuruskan Badan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...