Friday, April 20, 2012

Pemakanan Awal Bayi

Setiap keluarga mempunyai amalan pemakanan yang berbeza
begitu juga saya, sejak turun temurun amalan awal pemakanan bayi masih lagi di amalkan

Nasihat ibu kepada saya, agar memulakan pemakanan awal bayi dengan air didih, setelah sebulan bolehlah di mulakan dengan penyediaan moi.

kenalkah puan puan dengan block ikan di atas? Saya pun, tak kenal sebenarnya
suami yang belikan setelah di ajar oleh ibu bagaimana untuk membeli.

Ini adalah block ikan yu. Sewaktu saya bayi, ikan inilah di berikan kepada saya sebelum ayam, ikan blilis dan lauk pauk lain masuk kedalam perut kecil saya itu.

kata emak, ikan ini akan di jirus dengan air panas( tuang air panad di atas kulit ikan) supaya senang untuk membuang kulit kasar . Tapi saya rasa susuah nak buat begitu
lebih baik saya selinap je.

ha.. saya selinap begini. senang sikit. sebab isinya yang di perlukan.
Ikan ini digunakan sebagi permulaan pemakanan saya adik beradik bagi mengelakkan kecacinngan. begitulah kata emak.

Mak selalu bandingkan anak anak dahulu dengan anak anak sekarang.
mak cakap " anak anak zaman dulu mana ada yang ratah ikan ( makan ikan goreng begitu saja tanpa nasi). Tapi budak budak sekarang dah pandai makan ikan goreng & ayam goreng begitu sahaja. Last, nasi tak mau makan. sebab tu banyak cacing.

Mak yang lebih tua, tentu dia lebih ilmunya, saya hanya dia.
Sama ada atau tidak kajian saintifik tentang hubungan ikan ini dengan kecacingan tu, saya pun tak pasti. Kata emak jgn di bantah. sebagai anak ikut aje lah..


saya nak anak saya perolehi semua zat makanan. Jadi saya tidak mengamalkan pengambilan Nestum. Sejak dia berumur 6 bulan saya akan sediakan bubur nasi yang di mesin halus.

campuran seperti ikan, ayam, keledek, carrot, kentang, brokoli sawi dan sebagainya akan saya rebus tanpa garam atau gula. Saya rebus hingga empuk.

kemudian saya kisar hingga halus.
Sebagai ibu yang bekerja, saya tiada masa di siang hari untuk menyuap bayi saya
jadi saya botolkan. ( ini cara saya)

Saya botolkan supaya senang pengasuh untuk memberi makan kepada anak saya
walaupun caranya berlainan dari orang lain, yang pastinya anak saya minum habis.
sekarang dah 3 botol sehari.

Hanya waktu malam sahaja saya suapkan bayi saya dengan susu.
Saya bersyukur kerana anak saya tidak banyak kerenah untuk minum moi dalam botol.

Inilah cara saya memberi pemakanan awal bayi saya, anak sulung dan kedua. cara yang sama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...