Tuesday, April 3, 2012

Rahsia Banyakkan Susu Ibu

ramai para ibu di luar sana amat risau apabila susu badan menjdi kurang. Ada yang panik sehingga membuat penyediaan campuran susu formula utk anak anak.

saya juga seorang ibu, saya juga mengalami masalah kekurangan susu dan saya juga panik. Tapi tidaklah sampai membuat keputusan untuk campurkan susu formula untuk anak saya.

Ada suatu ketika, stok susu saya hanya ada 30 oz. tambahan pula sehari saya mampu pump 10oz. dan bekalan harian anak ke rumah mengasuh 20 oz. Maknanya, cuma tinggal untuk seminggu je stock di dalam peti ais.

Apa yang saya lakukan:-

1) berfikiran positif- saya yakin bahawa susu yang 10oz di dalam peti ais itu memang akan cukup untuk anak saya. Saya yakin Allah maha adil, dia pasti akan mencukupkan makanan untuk anak saya sepeti mana dia mencukupkan makanan untuk saya.

2) Saya pump susu sekerap yang mukin. Jika anak saya makan moi. sesudah makan moi saya akan menyusukan anak. Saya tahu anak akan menyusu sedikit sahaja. Saya susukan anak sebagai perangsang untuk susu saya di perah dalam jumlah yang banyak.

3) setiap kali pump susu, saya akan berbisik di hati sambil berdoa " Ya Allah, kau cukupkanlah simpanan susu untuk anakku". Percaya atau tidak, susu saya keluar dengan lebih banyak dari biasa. cubalah puan puan lakukan

4) Minum air yang banyak. maksud saya 2 liter lebih sehari. Sebelum minum air, niatlah untuk banyakkan susu. Air diciptakan Allah di bumi dapat mendengar bisikan dan molekul molekul air akan berubah melalui bisikan kita. Ini bukan pendapat saya ya, tapi ianya ttg kajian terhadap air.
Dr. Masaru Emoto ialah seorang saintis di Jepun yang banyak membuat kajian ke atas molekul air. Hasil kajian beliau telah menghasilkan keputusan yang menunjukkan kebenaran Islam.
Seperti kita semua maklum molekul air akan bertindak mengikut apa yg kita sebut dan dengar. Sebab tu kadang2 kita bacakan Yassin kepada air.

5) Saya urut payu dara saya secara memutar apabila sampai di puting saya akan picit sedikit. Ini bertujuan untuk melancarkan pengaliran susu. Saya perolehi petua ini semasa mak bidan mengurut payudara saya sewaktu dalam pantang. saya ikut cara dia mengurut. Alhamdulillah saya tak mengalami bengkak susu.


6) Pump susu dengan penuh kesabaran. jangan dalam keadaan tergesa gesa. emosi anda semasa mengepam susu tu turut memberi kesan kepada pengaliran susu.

7) setiap kali di akhir solat, mohonlah kepada Allah agar perbanyakkan susu puan puan. Mohonlah pada yang Esa. Allah pasti qabulkan permintaan anda.

note:- elakkan pengambilan supplement untuk banyakkan susu, Ingatlah Apa yang anda makan anak anda jugak makan melalui susu yang terhasil.

Anda mungkin juga berminat:-
puting susu luka
khasiat susu ibu
Bengkak susu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...